Strony mobilne i responsywne

Z każdy rokiem rynek mobilny odnotowuje wzrost, coraz więcej użytkowników ma dostęp do internetu mobilnego. Według badań przeprowadzonych w Polsce w 2015 roku, 46% wszystkich stron internetowych przeglądana jest przez telefony komórkowe, a aż 15,9 milionów Polaków to aktywni internauci mobilni.

Coraz większa liczba użytkowników korzysta z internetu używając urządzeń mobilnych. Tanie koszty połączeń i transmisji danych, wzrost dostępu do szybkiego internetu mobilnego oraz duże wyświetlacze przystosowanych do pracy w sieci urządzeń, zachęcają użytkowników do korzystania z internetu przy użyciu smartfonów czy tabletów. 

Niezależnie od tego czy użytkownik jest w pociągu, autobusie, na spacerze, w kawiarni czy w poczekalni u lekarza, w dowolnej chwili ma możliwość przeglądania interesujących go stron internetowych. W każdym miejscu i o każdej porze użytkownik może wejść do internetu szukając informacji o Twojej firmie. Dlatego należy zadbać, aby Twoja strona www była przyjazna dla użytkowników, niezależnie od tego na jakim urządzeniu mobilnym będą ją przeglądać. 

W zależności od Twoich potrzeb zaprojektujemy i wykonamy dla Ciebie witrynę responsywną lub mobilną, która będzie spełniać wymagania Twoich klientów. 

STRONY MOBILNE

Oprogramowania komputerów i urządzeń mobilnych różnią się miedzy sobą, dlatego klasyczna strona www przeglądana na smartfonie czy tablecie nie działa poprawnie.

Istotne problemy to:

  • wielkość strony nie przystosowuje się do szerokości ekranu tabletu/smartfona
  • elementy strony są za małe, by móc w wygodny sposób przeglądać zawartość witryny
  • niewygodna nawigacja
  • pewne elementy graficzne widoczne na wersji desktop mogą podczas oglądania strony na urządzeniu mobilnym w ogóle się nie wyświetlać
  • klasyczna strona www długo się ładuje na urządzeniu mobilnym

Stronę mobilną tworzy się wyłącznie z myślą o użytkownikach urządzeń przenośnych. Z technicznego punktu widzenia jest to zupełnie nowa strona, odrębna od wersji klasycznej. Ekrany dotykowe wymuszają inne podejście do projektowania grafiki strony www oraz nawigacji, która powinna zapewnić użytkownikowi łatwe poruszanie się po witrynie. Strona mobilna to strona specjalnie zmodyfikowana i dostosowana do tabletów i smartfonów. Zazwyczaj taka strona jest prostsza od wersji desktopowej. Zawiera mniej grafiki i treści, dzięki czemu szybciej ładuje się na urządzeniach mobilnych i jest czytelniejsza.

JEDNA STRONA DLA WIELU UDZĄDZEŃ

Inne rozwiązanie, które możemy zaproponować, aby twoja strona była przyjazna dla użytkowników mobilnych, jest zaprojektowanie i wykonanie strony responsywnej. Głównym celem strony responsywnej jest ułatwienie nawigacji i zwiększenie czytelności strony www dla użytkowników korzystających z tabletów i smartfonów. Responsive Web Design to metoda projektowania, w której układ witryny dostosowywany jest do rozmiaru, rozdzielczości i orientacji ekranu. Niezależnie czy strona wyświetlana jest na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy smartfonie, jej szerokość odpowiednio przystosuje się do danego urządzenia. Na urządzeniach przenośnych czcionka, zdjęcia, odstępy i elementy grafiki dostosowują się odpowiednio do wielkości ekranu. Zmianie ulega także nawigacja witryny. 

W odróżnieniu od strony mobilnej, która jest odrębną wersją strony klasycznej, strona responsywna posiada tylko jedną wersję. To znaczy, że niezależnie od tego, jakie urządzenie wykorzystamy do wyświetlania witryny jest to zawsze ta sama wersja witryny (ten sam wygląd i funkcjonalności), zmienia się jedynie jej układ. Co za tym idzie na wszystkich urządzeniach strona ma spójną architekturę, content i komunikacje graficzną.

Strony responsywne podczas wyszukiwania na smartfonach, są klasyfikowane wyżej w wynikach Google jako przyjazne użytkownikowi.

Zalety strony responsywnej:

  • ta sama wersja strony na wszystkich urządzeniach
  • układ strony dostosowuje się do wielu różnych urządzeń mobilnych
  • poprawne wyświetlanie strony na wszystkich urządzeniach
  • strony responsywne wyświetlają się wyżej w wynikach wyszukiwania (pozytywny wpływ na pozycjonowanie)
  • posiadanie strony responsywnej pokazuje, że dbamy o użytkowników mobilnych
  • strona jest przyjazna dla użytkowników

Pamiętaj, użytkownik spędza czas i wraca do witryny, która jest przyjazna!